Nieuwe ronde nieuwe kansen.....Xian dan toch!!!!! - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu Nieuwe ronde nieuwe kansen.....Xian dan toch!!!!! - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu

Nieuwe ronde nieuwe kansen.....Xian dan toch!!!!!

Door: Bas en Maike

10 December 2006 | China, Beijing

Nieuwe ronde nieuwe kansen………..Xi’an !!!

Lieve mensen hier 1 van de laatste berichten uit het vreemde/supergave/bruisende Beijing/China:

Zondagavond 26 november
Wederom de trein in om Xi’an te gaan bewonderen (eerste keer stonden we met 11 man op het verkeerde station), we hebben niet de beste herinneringen overgehouden aan onze laatste treinreis van Shanghai naar Guilin dus we waren benieuwd. Eenmaal aangekomen op het treinstation (ja de goede, 1 van de grootste stations in Azië) hadden we verschillende nare flashbacks wat betreft ons reisgezelschap “de Chinees”. Eenmaal aangekomen bij een splitsing in de rij waarbij je naar 2 verschillende delen van de trein wordt geleid moesten we aan een chinees vragen waar wij volgens onze ticket heen moesten. De eerste chinees antwoord rechts, tweede links en de derde chinees antwoordde wederom rechts. 2-1, rechts was het en dat klopte gelukkig ook. We hebben een goede treinreis gehad (12 uurtjes gereisd gedurende de nacht) met 4 andere chinezen in een kleine cabine waarvan wij de twee bovenste bedden hadden.

Maandag 27 november
Xi’an is een stad met een 3100 jarige historie, een stad waar 13 dynasties gevestigd waren en wat vroeger lange tijd de hoofdstad van China was. Eenmaal aangekomen werden we direct bestormt door verschillende chinezen die ons in 1 of ander hotel wilden hebben, of die je voor maar 150 RMB een taxi ritje aanbieden (normaal ongeveer 15 RMB naar het centrum).

Na een stuk te hebben gelopen hadden we een klein hotelletje gevonden “voor weinig”. We hebben onze spullen gedropt en een taxi genomen naar het busstation om het terracotta leger te gaan bezoeken. Op het busstation hadden we 2 backpakkers ontmoet Livia en Reto uit Zwitserland. Waren beetje vreemde snuiters maar ze waren wel heel origineel (met hun gevacumeerde pinda’s op de tandem) en aardig. Samen met hun zijn we weggebracht door een vrouw die ergens een auto had staan en die als neptaxi fungeerde.

Het terracotta leger is ontdekt in 1974 door een groepje boeren die een put aan het graven waren. Het ligt 1,5 km van Emperor Qin Shi Huang's Mausoleum in Shaanxi province (zie foto, Xian) Het totale project beslaat een oppervlakte van 16300 m2 en er zijn 8000 stenen soldaten gevonden, en paarden, wapens, wagens. De uitgravingen zijn nog steeds aan de gang. Ze laten zo veel mogelijk van de ontdekking onder de grond zitten omdat het snel vergaat als er zuurstof bij komt. De stenen soldaten zijn allemaal uniek (gezichtuitdrukking, haardracht, kleding, wapens, dikte) eenmaal boven de grond vergaat de kleding direct. Dit leger bewaakt een ondergrondse stad met daarin de troon en tombe van een beroemde keizer (nog niet bevestigd). Open deze link om een duidelijke en goed uitleg te krijgen over de vondst van de 20ste eeuw (http://home.tiscali.nl/adoptie/chinachild/terracottaleger.html).
Nadat we het leger gezien hadden zijn we wat gaan eten. Hierna hebben we een paar uurtjes door de stad gewandeld en een paar leuke dingetjes gekocht.

Dinsdag 28 november
We waren vroeg naar bed gegaan om 10.00 bij de stadsmuur te zijn, daar hadden we afgesproken met de “Zwitsers” om vervolgens 14 km op een tandem de 9 meter hoge stadsmuur over te fietsen, erg gaaf om te doen en te ervaren. Het was erg koud en die gekke Zwitsers wilden stoppen om te picknicken en hun pinda’s op te peuzelen. Het had uiteindelijk wel wat en de pinda’s smaakten goed want we hadden nog niet ontbeten. Daarna hebben we de “wild goose pagoda” bekeken. Dit is een actief buddhistisch gebeuren met in het midden een grote pagoda. Gedurende de hele middag lekker thee gedronken en nog de “drum en bell tower met de moslimbuurt” bekeken. Na een lange dag hadden we onze bagage opgehaald wat gegeten en weer de trein opgezocht naar Beijing. Het was een zeer geslaagde trip naar een mooie stad in China.

Donderdag 30 November,
SINTERKLAAS!!!

Ook Beijing heeft de Sint weten te vinden,.
Het was even zoeken maar de Nederlanders waren zeker wel op te winden,

Met zuurkool+worst, pepernoten en marsepein op de tafel,
Kwamen de gedichten en pakjes terecht op een Hutong kavel.

Ja dit vond de Sint een heel gezellig samenkomen,
En daarom overweegt Sint om volgend jaar in Beijing te gaan wonen.

Maike ontving een mooie sjaal met daarbij een leuk en steunend gedicht,
Bas mooi schrijfgerei en een lief gedicht daarna borrelen tot het licht.

Lekker eten en drinken met vrienden is wat leuk was aan deze avond,
Een oer-Hollandse avond in een oer-Chinese omgeving is wat in onze koppies nog niet bestond.

De volgende ochtend was dan wel een beetje zwaar,
Maar het was een geslaagde avond en daarmee is het gedichtje klaar!

Vrijdag 1 november,
De dag voor Maike haar vertrek, de dag van ons afscheidsfeestje en de dag van de hoteltour.
Maike wou voordat ze wegging nog een aantal hotels in Beijing bezichtigen dus we zijn naar het China world (shangri La), Raffles, Peninsula Palace en Regent hotel geweest. Twee hotels hadden die dag hun Grand opening dus dat was interessant om te zien. Tussendoor hebben we het binnenhalen van de vlag op Tianmen square gezien. Dit was erg indrukwekkend, ook hebben we wat hoedjes/mutsjes voor Maike gezocht. Dus conclusie nog ff flink door Beijing gerend.

Om 8 uur hadden we afgesproken in Souk een restaurant/bar met een Arabische/midden- oosten stijl. Ons afscheidje in Souk; waar de pitabroodjes en mooie vleesspiesjes over de tafel rollen, de waterpijp met zijn rook voor een wat artistieke sfeer zorgt en de zithoeken alias lounge plekken die je lekker doen uitbuiken na gezellige opgedane sferen. We hadden een tafel geboekt voor een mannetje of 25. Leuk was het! Kannen sangria gingen er over de tafel met cadeautjes, lieve mensen en gezellig buikscheuren. We gaan het allemaal missen!

Zaterdag 2 november,
De dag van het afscheid. Het gaat nu echt gebeuren de laatste spulletjes pakken een broodje halen en naar het vliegveld. 19,9 kilo in de koffer en 15 kilo handbagage had die kleine van Meulen mee te zeulen. Alles is goed gegaan en het eerste kroketje is nu een feit. Bas vliegt de 22ste van december om 13:15 naar het kikkerlandje terug en zal rond 17:00 landen.

Tot snel, dikke kus Bas en Maik.

Ps: bedankt Ils, Jurgen, Wing-ho, Marieke, Mark, Pam, Kat, Trend, Steve, Annika, Marina, Marine, Franse gangsters, Jens, Miguel, Marielle, Sven, Bart, Kay, Sander en andere leukerds; bedankt voor jullie gezelligheid!!!!

• 11 December 2006 - 04:17

Eelco:

ben ik een keer de eerste!
    gaaf verslag met dito fotos! hebben jullie de XL pinch-terracotta warrior nog gespot? (de lichamen kwamen wel uit dezelfde mal rara hoe kan dat dan?)
    snel gegaan he maiks? ik hoop dat NL je een beetje bevalt (ik mis niets behalve de hema).
    bas alweer in de waterpijp aan het blazen? heb ik nog een mooi filmpje van...
    jammer dat jullie alweer gaan. missen we elkaar net bas als ik evt een snoepreisje maak met oud-nieuw.
    veel succes met jullie nieuwe baan en afstuderen!
    we houden contact toch?!

all the best! eelco

• 11 December 2006 - 07:36

Jojanneke:

he bas en maik, super foto's en leuke verhalen.
    Kus Jo

• 11 December 2006 - 10:43

JanJaap:

Mooie foto's hoor! Straalt nog steeds een boel sfeer en gezelligheid uit! We kijken uit naar jou/jullie terugkomst hoor!
    Tot gauw!

(en geniet er nog even van, want als je in Nederland bent wil je direct weer terug!)

• 11 December 2006 - 11:43

Gerald:

Haha ziet er allemaal weer goed uit, Kan me toch voorstellen dat maik het mist geniet er dus nog maar even goed van Bas. Nog even en dan ben je ook weer terug onder de "normale" mensen.
    haha

Dikke Kus Gerald

• 11 December 2006 - 12:45

Annika:

Hai!
    Wat is de tijd toch snel gegaan joh.. Xian was toch nog wel de moeite waard he! (ook al blijft het zonde dat het met z'n 11en niet is gelukt..)
    Maike, hoop dat je flink aan het genieten bent van Nederland..hier is het toch wel iets te koud! Wel jammer dat je nu vrijdag niet op ons afscheidsfeestje bent! Nog 1 keertje Beijing Duck eten ;)
    Suc6 met de banenjacht in NL! En Bas, ja jou zie ik weer op het werk..nog een paar daagjes in het Kempinski!
    Kus Annika

• 21 December 2006 - 17:03

Rutger En Sandra:

He Bas! Alvast een hele goede terugvlucht toegewenst! Ik hoop dat het afscheid daar soepeltjes verloopt! Tot heel snel, liefs van ons!