Ouders in Beijing, Doperwtenwaterijs en Stage - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu Ouders in Beijing, Doperwtenwaterijs en Stage - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu

Ouders in Beijing, Doperwtenwaterijs en Stage

Door: Bas en Maike

02 Oktober 2006 | China, Beijing

Hallo familie en vrienden!

We zijn nu 2,5 maand verder in Peking City en hebben nog 11 weken voor ons voordat onze stage erop zit. De tijd gaat nu toch wel ERG snel (misschien nu een klein beetje TE snel) en zitten we alweer in oktober!
Het herfstaanzicht begint zich hier aan te nemen. Het is nog steeds rond de 30 graden, maar de bomen voelen dat ze hun blaadjes los moeten laten. Halverwege november schijnt het weer in 1 keer om te slaan naar de winter. De droge lucht komt er dan weer aan en men zet een apparaat klaar die water verwarmd voor een aangename vochtregulering in de huiskamer. Je huid veranderd door de omslag van het weer en moet zich aanpassen. Ook wordt de elektrische lading weer heftig door de luchtaanvoer en kou. Als je de taxi uitstapt, dan vermijd men om met de blote hand de deur dicht te gooien; AUW!
De ventilatoren van de airconditionings, welke bij iedereen buiten aan de muur hangt en druppels naar beneden lekt net als jij er langs loopt, gaan zometeen hun best doen om warmere lucht in de woonkamertjes aan te voeren. De mensen in hun zelfgemaakte huisjes van kleden en houten palen, krijgen het moeilijk als het min 15 graden Celsius wordt.
Op de straten worden nu de doperwtenwaterijsjes ingewisseld voor de populaire gepofte kastanjes. We denken dat de verkoopcijfers van de doperwtenwaterijsjes aan de Chinezen te danken zijn. Menige Westerling die zo’n groene rakker in de diepvrieskist ziet liggen, pakt toch liever een Magnum of een Cornetto. Groene waterijsjes met bevroren doperwten….Hhmmm, vrij innovatief, maar nee bedankt!

Na 7 maanden kwamen eindelijk onze ouders langs! Hier konden we erg naar uitkijken!! Het was ZO leuk!!!! We hadden een programma voor ze gemaakt wat ze allemaal konden gaan bezichtigen.. Het was natuurlijk ZO leuk dat ze er waren! Ze hebben DE barretjes mogen bewonderen van Beijing, en hebben DE eetplekjes gezien waar we heerlijk hebben gegeten! Ze hebben allemaal het Zomerpaleis bezichtigd, de Temple of Heaven, Tianamen Square, de Verboden Stad, de Lamatempel, een mooi Park met zingende en dansende Chinezen, een dagje Hot Spring en de Chinese Muur! Naast al deze ervaringen zijn we met beide families naar Guilin gevlogen. Bas en ik zijn hier al eerder geweest en wilden dit echt delen met de Doorns en de Van Meultjes. Met 7 personen kwamen we aan op het vliegveld in Guilin. Hier werden we opgehaald met een busje om een boottocht te maken over de Li Rivier die ons bracht naar Yangzhou; het dorpje waar we voor 3 dagen zouden verblijven. Yangzhou wordt beschreven als een van de mooiste naturen van de wereld. Het was mooi om dit met ze te kunnen delen! We hebben een bamboe raft gemaakt, gefietst langs de fascinerende bergjes, een markt bekeken, een stukje Kongfu show, lekker gegeten en gedronken en op bezoek geweest bij de vrouw met haar man en zoon in ‘Moon village’ met uitzicht op de bekende ‘Moonhill’. Deze vrouw hadden Bas en ik beloofd om weer te komen bezoeken met onze ouders en ze waren erg verrast. Meer in de zin dat ze snel de rommel op moesten ruimen omdat die stelletje Nederlanders zo nodig spontaan langs moesten komen. Deze mooie dagen in Yangzhou hadden we afgesloten met een schitterende lichtshow op het water. Elke dag is deze show uitverkocht aan 2000 mensen waarbij 600 artiesten optreden tussen de bergen om het leven in Yangzhou weer te geven met bijv. de Aalscholvers voor hun visvangst, de waterbuffels, het wassen van kleren en groentes in het water, de bamboebootjes..etc. Tegen mekaar zeiden wij dat Joop van den Ende met zijn producties dit niet voor mekaar zou kunnen krijgen omdat het simpelweg te duur zou zijn qua personeelskosten..Het was kippenvel mooi…

Onze ouders zagen nu het verschil tussen een groeiende stad als Beijing en een dorp als Yangzhou, met beiden hun charmes. In Beijing moet je als toerist een planning maken waar je met de taxi naartoe wilt gaan voor culturele bezichtigingen. Anders kun je je gaan irriteren door het rijgedrag en drukke verkeer in Beijing. Ook viel het hun op dat voor alle Chinezen werkgelegenheid wordt gecreëerd en dat voor elk denkbare functie, NOG meer ‘functies’ te bedenken valt als; Chef Lift die de knopjes voor je indrukt, of Hoofd Planten Afstoffer in een hotel. Ook zie je veel in de kleine winkeltjes in de straten waar ze drinken verkopen of gevacumeerde kippenpootjes, dat het ook tegelijkertijd hun huis is waar hun bed en kind in een hoekje staat. Toch is het in het algemeen veel meer verwesterd dan wat onze ouders voor ogen hadden. En dat is ook zeker zo. Het contrast van arm en rijk zie je alleen nog sterk.

Bas en ik hebben tijdens het verblijf van onze ouders ook voor het eerst beiden voedselvergiftiging gehad van een onfris eitje en een dwars kippetje. Dit was absoluut minder prettig en wat kun je het weer waarderen als je je weer lekker voelt!! De Chinese Muur beklimmen gaat niet zo gemakkelijk als normaal gesproken, en zeker als je ouders je inhalen op een trap en na 4 meter lopen jij uit moet rusten. Je besluit dan maar om te gaan zitten op een stukje muur waar je wacht op je ouders en vervolgens ben je alleen druk met foto’s maken voor Amerikaanse toeristen; what is your name? Maikie? Mikel? Mike? Wil je alsjeblieft de camera zo en zo houden..je kan inzoomen, uitzoomen, en daaaaaar zit het knopje…
Bas werd onwel voordat we met het vliegtuig terug moesten naar Beijing. Het toilet werd nog nooit zo vaak gebruikt voor verschillende doeleinden op het vliegveld van Guilin als op die ene dag.

De laatste weken is er wel het 1 en ander gebeurd. Zo moest Maike bijna terug naar Nederland door Visum problemen omdat het hotel haar visum niet wilde verlengen. Dit was even een serieus probleem, maar inmiddels opgelost op een manier zoals het alleen in China kan.

Over 11 weken (dinsdag 19 december) zit onze stage er dus op en komen wij terug.
Mensen zitten ons momenteel lekker te maken met grote Unox worsten en lekkere boerenkool of goeie erwtensoep, maar dan is het onze beurt weer! Dan zitten we voor de openhaard en staat de kerst voor de deur met onze families. We zullen opzoek gaan naar woonruimte in de omgeving van Eindhoven en een baan vinden voor Maike.

Spannend spannend, maar we feesten en genieten nog even in het LEUKE Beijing met alle vrienden en internationale mensen die we kennen EN van de luxe hier. Want even een taxi aanhouden als basis vervoermiddel zal er niet meer inzitten als we terug zijn, net zo min het vele uit eten gaan met het grote aanbod aan verschillende goede keukens in Beijing!!

Hier komen de leuke foto’s van alle ervaringen van de laatste tijd en wij beloven jullie om onze website met enige regelmaat weer te updaten! Gerie, we menen dit! Hahaha..
Ook zullen jullie onze gezellige nieuwe kamergenootjes op de foto’s aantreffen; Marine uit Frankrijk waarmee Maike haar, nu grotere, kamer mee deelt en Jurgen van onze school waar Bas het appartement mee deelt!

Liefs Bas en Maike en tot snel!

• 02 Oktober 2006 - 16:18

Dien:

Vooral die foto van de Doorn'tjes bij het toetjesbuffet.. erg mooi!
    Haha, kus Berdien

• 02 Oktober 2006 - 18:33

Gerie:

Hey lieve vrienden,

Leuk om te horen dat de tijd met de ouders zo goed is bevallen en dat zij het ook allemaal mooi vonden. Jammer van de voedselvergiftiging

Geniet nog van de tijd daar en zie jullie gauw weer terug.

Groeten

• 03 Oktober 2006 - 08:30

Eelco:

leuke verhalen en vet mooie fotos!
    zelf ben ik klaar in NL en kom over een paar weken weer die kant op (moet je verdomme weer aan die onbeperkt tepanyaki)
    geen plannen om te blijven dus....? zie ik jullie gelukkig voor die tijd nog een keer!
    zin an

• 03 Oktober 2006 - 10:06

JanJaap:

Wilde nog even zeggen dat de foto's geweldig mooi zijn! Ik neem aan dat je ons een keer meeneemt en ook ons alle mooie dingen van China laat zien!! Want het ziet er fantastisch uit!!

Geniet er nog even van!

• 04 Oktober 2006 - 13:08

Marcel:

Mooi mooi mooi, echt waar wat is China toch super gaaf. December komen jullie terug? Dat is al snel weer zeg. Geloof mij dat Nederland heel snel gaat vervelen hoor. Niet onderhandelen over prijs, regen regen regen en er gebeuren geen rare dingen..

Veel plezier nog daar!!

Groetjes Marcel

• 05 Oktober 2006 - 23:36

Pap En Mam Meul:

Hallo lieferds !!!
    Alsnog ontzettend bedankt voor de fantastische ervaringen en belevenissen die wij met jullie (samen met de Doorntjes)hebben mogen meemaken.

Ons weerzien en weer samenzijn in zo'n apart en fabelachtig (maar toch ook weer werelds-) land hebben grote indrukken bij ons achtergelaten.

Geniet maar van de tijd dat jullie daar nog zijn, want de laatste weken zullen sneller gaan dan jullie al verwachten. Denk maar aan de aanpassing aan weersveranderingen, dingen regelen voor de terugreis, afscheidnemen van jullie vrienden en bovenal niet te vergeten het plannen maken voor jullie nieuwe leven in Nederland.

BLIJF GENIETEN !!!

Liefs en dikke knuffels,
    Pap en Mam

• 29 Oktober 2006 - 13:17

Eric:

Leuk dat jullie ouders geweest zijn en dat ze het naar hun zin hebben gehad. Mooie foto van de Paulaner, gelukkig hebben ze die hier ook in CD.

Geniet nog van het leven in busy Beijing, NL wordt echt een cultuur shok! Maar wel weer lekker bitterballen en patat mayo eten. ;-)

C U in Chengdu?

• 31 Oktober 2006 - 10:20

Klaas ,zwanie Doorn:

Bas,gefeliciteerd met je verjaardag.geniet nog maar,want hier is het echt herfst,en voor je het weet zitten jullie er weer midden in.hart,groet voor maike en jou vanuit Putten.

• 31 Oktober 2006 - 14:50

Paps & Mams & Dien &:

Hoi Bas, Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag! Dikke kus van ons.

• 06 November 2006 - 14:36

Herman En Carin:

Hebben de site nu gezien. Heel erg leuk allemaal! Beetje jaloers zitten kijken na al dat lekkere eten.
    Hartelijke groeten

• 11 November 2006 - 20:22

Wendy En Carlo:

Dat ziet er super uit zeg! om nooit te vergeten. Eindelijk hebben wij ook eens gekeken op jullie site om te kijken hoe het jullie vergaat. Groetjes van Carlo, Wendy, Sterre, Fleur en Lieve(nu 3 maanden)

• 12 November 2006 - 21:06

John En Lydia:

Lieve Maike en Bas, leuk om de foto's te zien en de reisverhalen met jullie ouders te lezen.
    Nu kunnen jullie gaan aftellen voor de terugreis.Jammer Maike dat het werk minder leuk is goed van je dat je met de baas bent gaan praten.
    Wij hebben net de laatste chineese thee gedronken, helaas.De oelong thee vonden we heerlijk, misschien kunnen jullie wat voor ons meenemen, we zien elkaar vast met Kerst.
    Sterkte met de laatste loodjes op het werk en geniet nog van het fraaie land China, liefs van ons allen.

• 13 November 2006 - 00:49

Jo En Ro:

He Lui, kunnen niet in de mail komen vandaar een berichtje op jullie site, bij dit al weer veel te oude verhaal! HOEST??? Hier in OZ alles prima, staan nu in een kantoortje om onze camper op te halen, Sydney was schitterend. Hoor graag van jullie een update! Groetjes aan pa en ma. Dikke kus Jojanneke en Rogier!

• 16 November 2006 - 21:10

Opa En Oma Doorn:

Hallo Bas en Maike,
    Vanavond even jullie site aan opa en oma laten zien. Jullie krijgen de groetjes van opa en oma tot gauw, groetjes.

• 20 November 2006 - 13:53

Ido En Mimi:

Hoi Bas en Maike
    Leuk om de fotorep.te zien met ouders en schoonouders wat zullen jullie genoten hebben met elkaar.Nog even en het is voorbij, wat gaat een jaar snel, sterkte met de laatste loodjes ,geniet nog maar even ,goede terugreis en misschien tot 2e Kerstdag.Lieve groet uit herfstig Leusden.