Lamatempel, The Fragrance Hills, Ritan Park.. - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu Lamatempel, The Fragrance Hills, Ritan Park.. - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu

Lamatempel, The Fragrance Hills, Ritan Park..

Door: Bas en Maike

12 Mei 2006 | China, Beijing

Dag Nederlanders!

Het is toch erg leuk dat onze website al bijna 12.000 pageviews kent door jullie!! Wij hopen dat we iedereen kunnen blijven boeien met onze Jut en Jul verhalen in de aankomende 8 maanden!

In onze vorige bericht vertelden we jullie dat we naar de Lamatempel zouden gaan. Hieronder volgt o.a. het verslag ervan.

De lamatempel, zondag 23 april. In het noorden van de stad staat de Lamatempel, officieel het Paleis van de Eeuwigdurende Harmonie (Yonghe gong). Dit is het belangrijkste tempelklooster van Beijing. Het was een paleis waarin oorspronkelijk keizer Kangxi als prins werd geboren. Nadat hij tot keizer uit was geroepen, verhuisde hij in 1723 naar de Verboden Stad waardoor dit paleis tot 1744 leeg stond. Hierna werd het in gebruik genomen als Lamaïstisch (Tibetaans Boeddhistisch) klooster om de banden met de Mongoolse en Tibetaanse buurlanden te versterken in combinatie met hun Boeddhistisch geloof. Er woonden hier ca. 1500 Tibetaanse, Mongoolse en Chinese Lama’s. Tijdens de Culturele Revolutie (rond 1966-1969) werd de historie van de Lamatempel verwerpelijk gevonden en ontsnapte het ternauwernood van de complete verwoesting ervan.

Tegenwoordig wonen er weer ongeveer 60 Mongoolse en Tibetaanse Lama’s die dagelijks diensten houden in het tempelklooster. Op de Introductiefoto zie je de plattegrond van de hele Lamatempel. De hal na de Hoofdhal, het Paviljoen van het Tienduizendvoudige Geluk, is het interessantst. Hierin bevindt zich een enorm houten beeld van de Maitreya Boeddha. Wat machtig om te zien. Deze Boeddha is 26 meter hoog, waarvan 8 meter ondergronds. Deze Boeddha is gemaakt uit een boom van sandelhout (we hadden snel een foto gemaakt wat enorm verboden was, ahum). De boom werd in de 18e eeuw vanuit Tibet naar Beijing getransporteerd. De makers deden er 3 jaar over het beeld te maken (van 1748 tot en met 1750) als gift van de zevende Dalai Lama aan keizer Qianlong.

Er lopen hier veel Chinezen rond die komen bidden. Zij kopen hiervoor grote bossen wierook die ze in één keer aansteken om maar veel geluk te krijgen (zie foto). En wij Nederlanders maar zuinig aan doen met één dun wierookstokje in de huiskamer! Voortaan dus een grote vuurkorf in je achtertuin tussen de tuinkabouters en volop die stokjes laten branden!

Droogte in Beijing.
In Beijing is het erg droog. Regen valt er weinig. Dit was al te zien in ons verhaal met de mountainbike door de bergen net buiten Beijing. Het gebied kent zijn regenseizoen gedurende de zomer. Naar horen en zeggen schijnt het niet de naam ‘regenseizoen’ te verdienen. En weet je wat het is? In Nederland worden mensen droevig van het wisselvallige weer. Dat sobere, fletse weer…Wetende dat er een druilerige dag in het vooruitschiet ligt.
Wij MISSEN die lekkere, dikke regendruppels met heftige bliksemschichten! Die regen wat het in een bos heerlijk fris laat ruiken. Dat al het groen nog groener wordt. Dat heb je in Beijing niet! Kom maar op! Voor hier zou het helpen om die lucht eens te verversen. Wagens met watertanken op straat zouden niet nodig zijn om de stof laag aan de grond te houden. Mondkapjes waren overbodig. Maar goed, je kunt niet alles hebben.
Even serieus, op het moment dat dit verhaal wordt getypt, kennen wij onze eerste stortbui!! Met onweer! Zo zie je maar, nooit te voorbarig zijn, haha!!!

Receptie Nederlandse Ambassade en Oranjebal, donderdag 27 en vrijdag 28 april.
Ook hier werd Koninginnedag gevierd hoor! Bas moest cateren en begeleiden bij deze evenementen. Het Kempinski Hotel waar Bas werkt sponsort de Nederlandse Vereniging in Beijing waar al dit soort evenementen onder vallen. Bij het Oranjebal gingen verschillende stagiaires vrijwillig werken. Dit is een goedkope manier om het feest mee te maken als student. Maike, de amateur croupier, kreeg een versnelde cursus hoe-run-je-een-roulettetafel en stond een half avondje in het casino te draaien. Een heel chique feest en een prachtige locatie. Een mooie binnentuin met chesterfield bankjes (om een impressie te geven), oranje kaarsen, friet met mayo, de oesterman, een leuke danszaal en goede Margharita’s! Maike kwam Rene alias Peer nog tegen van Io Vivat, Leeuwarden. Wat heerlijk dat je ze overal weer tegenkomt!

Ritan Park, vrijdag 5 mei.
Afgelopen vrijdagavond gingen we met een groepje naar het Ritan Park. Via via hoorden we dat een jambe Jazz bandje zou gaan spelen.. We zaten met z’n allen op wat mooie rotsen langs het water met uitzicht op een heel oud pittoresk tempeltje waar het bandje zat te spelen. Daar zit je dan...Hartje Beijing. Weg van het allerdaagse geraas van verkeer en de hoeveelheid mensen. Een keer wat anders.

Het Park der Geurige Heuvels, zaterdag 6 mei.
Bas en ik hadden (wederom) een zaterdag gepland vol mooie dingen!! Geweldig mooi zeg...We zijn afgelopen zaterdag naar ‘The Fragrance Hills Park’ geweest...Dit is een park om aan iedereen te laten zien (niet voor niks natuurlijk dat dit al wereldberoemd is)!
Wij begonnen bij de grote tempel genaamd Biyun Si. Dit is de tempel van de Azuren Wolken nabij de noordelijke toegangspoort:

De Tempel van de Azuurblauwe Wolken uit 1331 ligt onderaan een heuvel. Bovenop de heuvel, met schitterend uitzicht, staat de 18de eeuwse stenen Diamanten-Troonpagode. In 1748 werd de Hal van de Vijfhonderd Arhats (leerlingen van Boeddha) aan de tempel toegevoegd. Elk beeld van de 500 beelden in de hal is verschillend en met menselijke trekken gemaakt.

Na dit te hebben gezien wilden we die geurige heuvel weleens beklimmen; wat moesten we ons daarbij voorstellen naast alle verhalen uit boeken? Bas had last van z'n knie, dus de mooie kabelbaan bood uitkomst. Eenmaal in de kabelbaan hadden we respect gekregen voor alle soorten mensen die deze heuvel beklommen (zie foto!). Er zijn Chinezen die elke ochtend om 06.00u een ritueel kennen om deze heuvel eens even te beklimmen! Wat een geweldig uitzicht en mooie ervaring!!!

Het beroemde Park van de Geurige Heuvels ligt in een prachtige omgeving op 20 km van het centrum van de stad. De keizers van de Jin, Yuan, Ming en Qing Dynastieën lieten hier buitenverblijven aanleggen. Tussen mooie plekjes liggen paviljoens en tempels. Wij gaan met de kabelbaan naar het hoogste punt (580 meter) van dit park.

Jut & Jul in Beijing.
China leek ons de ultieme uitdaging voor nieuwe avonturen en persoonlijke ontwikkelingen. We hadden gelijk. Het is erg overweldigend en prachtig.
Zoals eerder gezegd en wat de meeste onder ons ook waarschijnlijk al zullen weten; Beijing is zich enorm aan het voorbereiden op de Olympische Spelen in 2008. Op dit moment is het een waanzinnige stad vol culturele hoogstandjes. De aankomende jaren, met haar economische groei en welvaart, zullen hier verandering in brengen. Qua stad, skyline en infrastructuur zal het meer op New York gaan lijken zoals het hedendaagse Shanghai zich nu aandoet. Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in Beijing of China als land op het moment;….gaan met die Bananos! Echt.
China biedt meer dan Chinese stokjes en miljoenen dunne Chinezen met zwart haar. Onderscheid leert men te maken tussen Chinees 1, 2 en 3. Een voorwaarde is wel om minimaal twee weken te blijven...

Tot de volgende avonturen!

Liefs,

Bas en Maike

• 12 Mei 2006 - 15:39

Jan Jaap:

Jippie, ben gelukkig de eerste die reageert! Leuk om al jullie bezienswaardigheden mee te beleven. Ik merk dat jullie genoeg zien in het land van de rij(ei)zende zon. Maar die boudha's komen erg bekend voor. Doe ze de groeten. Hoe gaat het op het werk. Wordt je al zat van de werkdruk, of valt het allemaal wel mee?! We zijn aan het kijken of er een voetreis wordt georganiseerd die die kant op gaat, maar we hebben nog niks gevonden. We blijven zoeken! hahaha. Doe Hoe Lang de groeten en tot horens! Zal gauw eens via rutger een telefoontje plegen!

KUS

• 12 Mei 2006 - 16:16

Suus:

Heey maikie! En bas natuurlijk!
    Aan jullie verhalen en foto's te zien is het puur genieten!!! Lekker hoor! Hoe gaat het met het werk/stage?
    Ik ben nog steeds aan het wachten of ik naar aruba mag of niet hoop het maandag te horen. Geniet ervan jongens!
    Kuzzies

• 12 Mei 2006 - 16:17

Suus:

gave foto's trouwens maaruhh 2 maand in china en nu al illigaal bezig??!!!!!

• 13 Mei 2006 - 08:12

Ilse:

Ni Hao! Zoveel wist ik niet over de lama tempel!Zit in de Bookworm, heel relaxed! In het zonnetje op het dakterras brak te zijn, goede tip!!
    Tot snel, kus

• 14 Mei 2006 - 14:02

Tessie:

Hey lieffie! ziet er weer mooi uit! erg leuk om jullie verhalen te lezen,krijg zo echt een indruk! en jullie lopen ook echt stage??? hiera alles prima, nog 4 maandjes te gaan!
    dikke kuss tess

• 14 Mei 2006 - 16:27

Evelien:

He Maik en Bas!
    Leuke foto's! Weer van alles gezien! Leuk om dat ook te zien.
    Jullie hebben nog een paar maanden de tijd om de rest te bekijken;)!
    En Bas, gaat het alweer beter met je knie?
    Tot snel op skype/msn!
    Liefs, Eefie

• 15 Mei 2006 - 13:09

Renske:

Ik heb je site ontdekt, als ik tijd heb ga ik alles rustig doorlezen, maar aan de lengte van je verhalen te zien beschrijf je alles in detail, net als ik deed toen ik een half jaar in Zuid-Afrika zat. Ze waren erg blij met mij en al mn avonturen:)

Kus

• 16 Mei 2006 - 12:29

John En Lydia:

Wat maken jullie een hoop mee en zien veel van het fraaie China, geniet er maar lekker van, de tijd gaat hard!!Wij kunnen al bijna gaan aftellen, op 8 juli komt Sjoerd naar huis, hiep hoi.Liefs van ons

• 20 Mei 2006 - 10:43

Ties:

Hoi Bas en Maaike,

FF een vraag voor Bas. Mail me ff je postadres in China dan krijg je een kaartje van de kleine als het zover is. Mijn mail is tieskok@zonnet.nl

Blijft een leuke site trouwens.. Succes nog en een groet uit een regenachtig Deventer.

Ties en Cis+

• 21 Mei 2006 - 20:42

Margriet Dijk:

Hallo Bas en Maike. Jullie site verveeld mij nog lang niet hoor! Ik blijf genieten van jullie belevenissen en verhalen. Veel plezier nog en groetjes van ons allen, Margriet

• 29 Mei 2006 - 18:24

Gert En Trude:

wat een leuke verhalen en schitterende foto's. Jullie genieten zichtbaar volop!!
    Het is toch ook de tijd van jullie leven, en passant nog een beetje ervaring opdoen in het werk. That is life!!!
    nou tot de volgende keer maar weer
    groetjes

• 01 Juni 2006 - 10:10

Ido En Mimi:

Hoi Bas en Maike
    Leuk om weer wat van jullie te horen,wat maken jullie veel leuke dingen mee.
    Succes met de stage en geniet van al het moois daar en van elkaar.
    Groetjes vanuit een nat en koud Leusden.

• 11 Juni 2006 - 21:34

Moos:

hi moppies,

het heeft even geduurd maar heb nu echt de hele lap text door gelezen...(ik weet het shame on me...:()
    maar echt super mooie verhalen, zeker mee door gaan!!!
    love you,

kus moos en groetjes van paul

• 12 Juni 2006 - 20:04

Ellen:

Hoi Maike en Bas!!

Wat een geweldige verhalen weer en mooie foto's ook! En ondertussen doen jullie even een stage erbij...jullie hebben het maar goed voor elkaar! China is een boeiend land, zal ik ook maar eens aan mijn wensenlijstje gaan toevoegen :D. Ik ben helaas al weer terug in Nederland...daar baal ik best wel van hoor :?. Ik moet weer heel erg wennen dat alles hier op z'n Hollands gaat en niet op z'n Peruaans, haha. Geniet nog maar flink, want voor je het weet ben je weer thuis.

Liefs Ellen

• 16 Juni 2006 - 04:20

Shi Luo De:

Wens jullie nog een mooie tijd toe in het prachtige, maar gekke China. Ik kom zondag in Beijing aan en blijf daar 2 dagen. Misschien kunnen we wel even een pilsje pakken.

Groeten,
    Sjoerd

• 16 Juni 2006 - 09:12

Pappa En Mamma:

Hallo Maike en Bas! alles goed met jullie? gehoord van Robert-Jan? geslaagd met een 7,8!! goed he? en nou verder.wij blijven nog die dagen op mallorca en dan gaan we weer naar Apeldoorn. leuk hoor om weer eens in Martha s te zijn, niet veel vernaderd bij twaalf jaar geleden. vanmiddag voetbal kijken, Nederland-Ivoorkust. zet hem op he! de hartelijke groeten vanuit Mallorca en tot skypes of via de mail. Pappa en Mamma.

• 17 Juni 2006 - 10:34

Tante Zwanie:

erg leuk om in Putten met jullie mee tekijken in china, genieten jullie er nog maar van het is zo voorbij!werk ze,we wensen jullie veel liefde,geluk en gezondheid.

• 24 Juni 2006 - 21:46

Rutger En Sandra:

Hoi hoi! We hebben vandaag jullie brief ontvangen, bedankt!! Fijn om weer wat te horen vanuit China, het was al zo lang stil! We missen nieuwe verhalen op jullie site!! Hier gaat het prima! We dansen inderdaad nog steeds en de heupen worden daardoor steeds losser haha! Jullie zullen raar opkijken als jullie terug zijn! Nou geniet nog even van het mooie China en al jullie werkzaamheden! Veel liefs van ons

• 25 Juni 2006 - 10:19

Jan Jaap & Fianne:

Ook erg bedankt voor de leuke brief en foto!! Altijd leuk om post uit China te ontvangen!! Ik ben blij dat alles goed met jullie gaat! Hier gaat ook nog steeds alles goed. We zijn al lekker gewend aan al het nederlandse gelul! Maar dat zul je wel begrijpen! Ben benieuwt naar jullie nieuwe verhalen! Keep up the good work and see you soon!
    Big Kiss!!