NOS journaal, Summer Palace en nog meer.. - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu NOS journaal, Summer Palace en nog meer.. - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu

NOS journaal, Summer Palace en nog meer..

Door: Bas en Maike

22 April 2006 | China, Beijing

Hallo iedereen!

Alweer bijna 2 maanden in China. We verbazen ons iedere keer weer wat we allemaal meemaken en beleven! Geen weekend is hetzelfde hier in Beijing.

Vrijdagavond 7 april, Naijib Amhali.

Opweg naar de locatie waar Najib, de standup comedian, zou optreden kreeg Maike een ongeluk met de taxi. Dit kwam omdat de taxichauffeur moest stoppen voor een ongeluk die voor hem gebeurde. De reactie hierop was dat de auto’s achter de taxi van Maike vol op hun taxi klapte. Wat wil je ook met die verkeers chaos in Beijing. Gelukkig zag Maike het aankomen en heeft ze er bijna niks aan overgehouden.
De voorstelling van Naijib Amhali was erg leuk! Ergens in een artistiek buurtje, waar je ook kunstwerken kan bekijken in oude loodsen, vonden we de locatie waar hij optrad. Zo’n 150 Nederlandse mensen waren aanwezig om eens lekker te gaan buikschudden om gezellige Hollandse humor!
Naderhand was er een afterparty met Naijib en zijn manager die ook als DJ fungeerde. Maike had nog een danspasje met hem gemaakt op het podium en we hadden wat foto’s gemaakt. Een hele geslaagde avond!

Zondag 9 april, Summer Palace.

Met een (veilige) taxi naar het Summer Palace. Dit ligt 11 km buiten de stad. Een groot complex dat bestaat uit een groot meer (het Kunming Lake) en vele tempels en paviljoenen. De meeste dateren van 1888, nadat de oude paleisgebouwen in 1860 door Europese soldaten waren verwoest. Keizering-weduwe Cixi koos deze locatie toen uit voor een nieuwe Zomer Paleis.
We hadden heerlijk weer. De wolken hingen heel laag waardoor je de tempels vanaf het meer niet scherp zag. Maar wat mooi hier. De bloemen, de parken, het water en de zon.
Voor een uur hadden we een elektrisch bootje gehuurd. Zo konden we snel en efficiënt het hele Summerpalace bekijken, haha! We vaarden via de Brug met Zeventien Bogen naar het Zuidzee-eiland in het Kunming Lake. Op dit eiland ligt de Tempel van de Drakenkoning, waar de keizerlijke familie om regen bad. Met ons bootje fotografeerden we een gebouwde marmeren praalboot aan de oever van het Kunming Lake. Deze is als herinering aan de beruchte keizerin bijven liggen.
Zaterdag 15 april.

Om 8h30 arriveerde Steven Spielberg bij het St. Regis hotel in zijn private jet voor een verblijf van twee dagen. Een hele aardige man zonder poeha of ster allures. De persoonlijke Butler van Mr. Spielberg op de Executive Floor was helemaal op van de zenuwen maar ze kreeg een handtekening voor mekaar. Was erg leuk.

Zondag 16 april, Tweede Paasdag, Picknicken..

We gingen met mensen van Australië, Duitsland, Nederland en Frankrijk naar een mooi park om daar te picknicken en Pasen te vieren. Een schitterend park vol met oude mensen die zingen, instrumenten bespelen en klassiek dansen..We hadden met z’n allen een plek gevonden waar we uitzicht hadden over het park met onze eigen muziek, eten en drinken. Iedereen had wat lekkers klaargemaakt en picknickkleden meegenomen. De Nederlanders en Duitsers hadden gekookte eieren en verf meegenomen om ze te kunnen beschilderen. In één keer krijgt het wat nostalgie als je in Beijing je paaseitje kan zitten beschilderen. Ontroerend.

Maandag 17 april, Zandstormen in Beijing.

Het scheen op het nieuws te zijn in Europa dat er zandstormen waren in Beijing. Het was waar. De bevolking hier had dit zelden meegmaakt, zo erg. De hele stad kende een laag van bruine stofzand. Door de ramen kijkend hadden de hoge gebouwen een gele gloed om zich heen verzameld van stoffige, gele wolken.

Dinsdag 18 april, Interview voor NOS journaal.

De Correspondent van China voor het NOS journaal, Wouter Zwart, kwam naar ons toe onder het eten bij restaurant ‘Steak & Eggs’. Wouter woont voor de aankomende 5 jaar in Beijing in de buurt van het St.Regis hotel voor zijn werk.
De president van China, Hu Jintao, kwam voor een bezoek naar Amerika voor o.a. het verbod op het importeren van Amerikaans vlees in China op te heffen. Dit was destijds het geval door de BSE crisis in Amerika. Wouter Zwart ging ons vragen stellen of wij verschil konden proeven tussen Amerikaans vlees en Australisch vlees wat ze bij ‘Steak & Eggs’ serveren...
Nou waren wij op dat moment toevallig KIP aan het eten..Niet dat Wouter dat wist..
Aan het eind van het liedje vertelde Wouter dat we op het NOS journaal zouden komen, maar Maike hadden ze eruit geknipt. Bedankt Wouter. We hebben je business kaartje.
Het was erg leuk om via het internet in Beijing de herhaling van het NOS journaal te kijken en om Bas te zien! Was een erge toeval!

Morgen (zondag 23 april) gaan we naar de Lama Tempel in Beijing. Dit is het grootste boeddhistische monnikenklooster in China. Er staat hier een Boeddha van 18 m. hoog. Deze tempel doet nog steeds dienst als gebedsruimte voor de Boedisten en hun monniken.

Tot snel horens iedereen en hieronder volgen foto’s naar aanleiding van onze verhalen!

Liefs Bas en Maike

• 22 April 2006 - 08:25

Rut En San:

Hoi hoi! Jullie reis is inderdaad alles behalve saai te noemen! En wat gaat de tijd dan snel he! Leuk om jullie te volgen via de site en wat leuk om je te zien op het journaal, haha, we waren stomverbaasd! Veel plezier nog samen! Liefs van ons

• 22 April 2006 - 15:12

Tessiepessie:

Hey lieffie,
    Mooie foto´s weer hoor! en laat die taxichauffeurs ff uitkijken! mijn pasen is een beetje onopgemerkt voorbijgegaan... geen eieren geverft, haha! mijn broer is hier nu, dus dat is echt super, lekker uitgaan en dingen bezoeken. en over 6 daagjes komt wout alweer, kan niet wachten! nou schatje heel veel plezier nog daar en we mailen snel weer!
    dikke kuss tess

• 23 April 2006 - 06:00

JanJaap:

He, alweer twee maanden weg. Wat gaat het snel. Ik ben net gisteren aangekomen in Nederland. Zal wel weer wennen worden voor mij. Ik zie dat jullie je nog lang niet vervelen en dat zal ook niet snel gebeuren in zo'n grote en afwisselende stad! Jullie maken daar genoeg mee. Veel plezier nog en we horen gauw weer van jullie!! Doe voorzichtig!! Liefs

• 23 April 2006 - 10:38

Margriet Dijk:

Hallo Bas en Maike. Geweldig weer een mooi verhaal met geweldige foto's. Jammer, hebben het journaal gemist, was wel erg grappig geweest. Nog veel plezier verder, groetjes van ons allen, Margriet

• 23 April 2006 - 11:31

Suus:

Ni Hau!
    Hoe je dat ook maar schrijft hihi! Echt gaaf joh in dat park en je hebt de taxichaffeur wel duidelijk gemaakt dat ie voorzichtig met je moet zijn heh! We hebben maar één Maik!!Meis wat fijn dat jij en bas een leuke pasen hebben gehad met de mensen op de foto's. Moet wel apart zijn om in china je paaseitjes te schileren haha!
    Succes lieverd met je butlers en je project!
    Groetjes voor Bas.
    Kuss

• 24 April 2006 - 10:45

Tam:

wat leuk om pasen te vieren daar en traditioneel eieren te verven haha! leuk idee echt leuk om te zien dat jullie zoveel ondernemen daar, zo leer ik ook nog eens wat over de cultuur daar!! veel plezier meis kussie

• 25 April 2006 - 11:25

Gert En Trude:

hoi bas en maike
    nou jullie beleven genoeg, zo te lezen!
    En daarbij werken jullie òòk nog.
    Lekkere volle dagen , maar wel heel leuk lijkt me zo!
    Je bent inmiddels chief butler, begrijp ik, goed man, laat ze een poepie ruiken!
    leuke foto's, we krijgen zo een goed beeld van jullie omgeving.
    Wat gaat de tijd snel hè, alweer 2 maanden weg, niet te geloven!
    geniet ervan!!
    liefs en groeten

• 26 April 2006 - 17:16

Jan Jaap:

Op welke dag is het interview uitgezonden?? Was er niet namelijk en ben er erg benieuwd naar!!

• 30 April 2006 - 20:44

Ellen:

Hoi Maike en Bas!

Wat een verhalen weer, wat is er toch veel te doen en te zien daar bij jullie. Als je werk kunt afwisselen met zo´n mooie omgeving als waar jullie zitten, heb je het goed voor elkaar! Mooie foto´s maken jullie, kan ik lekker meegenieten! En heerlijk om pasen zo in het park te kunnen vieren, dat is weer eens wat anders dan het regenachtige Nederland. Ik kijk weer uit naar jullie volgende berichtje!

Liefs Ellen

• 03 Mei 2006 - 14:32

Marleen:

Hoi Bas en Maike,
    Rogier had mij het adres van jullie website gegeven. Wat is China prachtig. Ik geloof dat ik maar hard moet gaan sparen, zodat ik ook die kant op kan. Na het lezen van jullie verhalen kreeg ik de indruk dat jullie je prima vermaken. Geniet ervan! Bij de Australian is alles nog gewoon precies hetzelfde...Groetjes!

• 08 Mei 2006 - 16:54

Jan Jaap.:

He hoe is het daar???? Hoor zo weinig meer van jullie! We hebben hier met z'n allen koninginnedag gevierd. Allereerst kleren gekocht voor rutger en daarna standaard ijsselmuiden over geshouwd om alle prularia te bekijken van alle mensen uit kampen. Hierna een lekker biertje gedronken op het terras. Was erg koud, maar kroeg zat vol, dus je moet wat he!! Toen een pizza gegeten bij bella Italia (was heerlijk)en daarna na de vier jaargetijden om nog meer bier te drinken en om het vuurwerk te bekijken!! Was een erg gezellige avond. Martijn en aanhang, JP, nanniek, rutger en sandra, boy en fianne en ik waren er. We hebben nog op jullie geproost! Ook gaan we straks met pinksteren met JP, rutger, boy en sandra mee op kamp. Zal ook wel weer ouderwets gezellig worden. Ik wens jullie nog veeel plezier daar en eet een loempia op mijn kosten!! Liefs

• 12 Mei 2006 - 08:32

Sanne & Joost:

Hoi Bas en Maike,
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen en de foto's erbij te zien.Heb er bijna een dagtaak aan om de sites van mijn neef en nichten bij te houden.Geniet lekker van alles. Groetjes, Sanne & Joost