Workers Stadium, mountainbiken en Peking Duck - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu Workers Stadium, mountainbiken en Peking Duck - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu

Workers Stadium, mountainbiken en Peking Duck

Door: Bas en Maike

03 April 2006 | China, Beijing

Hallo iedereen!

Do. 23 maart, Traditionele Pekingeend gegeten.
De huisgenoot van Bas was jarig en we gingen met z’n vijven uit eten bij een erg goed restaurant!
Pekingeend is een van de specialiteiten uit de keuken van Beijing, en praktisch elke bezoeker aan deze stad zal dit gerecht eten. Het eten van Pekingeend gaat als volgt. De goudbruin gebraden en knapperige eend wordt in zijn geheel binnengebracht. De eend wordt vervolgens in plakjes gesneden en op tafel geserveerd (zie foto). Men neme een stukje eend, doopt dit in een zoutachtig smakende pruimensaus en legt het op een dun pannenkoekje. Je legt er wat komkommer bij en vouwt het in zijn geheel op. Vervolgens eet je het pannenkoekje uit de hand. Echt heerlijk!

Za. 25 maart, manicure en pedicure voor weinig.
Maike is afgelopen zaterdag naar een Shoppingmall geweest (naar een andere) met een aardige Chinese collega, Fong. Het werd tijd om de manicure en pedicure eens te ervaren. Na twee uur liepen ze deze studio uit als twee fris en fruitige koninginnetjes voor 4,5 Euro. De manicure is geweldig hier en de pedicure was iets minder om naar huis over te schijven. Maike moest voortdurend lachen door haar gevoelige voeten. Als de massage 40 minuten duurt, dan is dat toch wel lang. Via Fong (collega Maike) vroeg Maike of de beste man via haar voeten kon voelen of ze iets mankeerde in haar lichaam. En ja hoor; ze zou ‘last’ hebben van haar luchtwegen, rug en maag. Maar voor 4,5 Euro moet je ook geen al te moeilijke vragen willen stellen.

Zo. 26 maart, Mountainbiken naar een 500 jaar oud dorpje.
Met 9 personen naar de bergen ten westen van Beijing in een oud blauw busje. Spannend was dat. Om 8u ’s ochtends vertrokken we met 6 vrienden, twee Amerikanen en een Australische vrouw. Onderweg vlogen we 1,5 meter de lucht in door het slechte wegdek en door de goede, doch oude, vering van het busje. Na twee uur arriveerden wij en zouden de mountainbikes uitgeladen worden om de tocht van 30 km. te kunnen beginnen. Op de website werd deze tocht beschreven als fietsen voor beginners en dat konden we begrijpen door de klim naar boven door de bergen met het busje. Goed, kunnen we mooi die berg afstruinen met die mountainbikes! Maar dat was niet helemaal waar. Een illusie weliswaar.
Een prachtige tocht door de bergen / middeleeuwen / binnenlanden werd het. De kleren werden door de vrouw in de rivier gewassen. Men vroeg zich af waar de mensen hier van leven. Magere geiten en kippen zie je rondlopen en de droogte zorgt voor onvruchtbare grond. Deze mensen blijven bij hun primaire levensbehoeften en kunnen zich niet druk maken om met z’n achten in 1 stenen bed te slapen.
Het 500 jaar oude dorpje was heel mooi en hebben we buiten heerlijk kunnen lunchen bij een familie

Het Workers Stadium in Beijing.
Het aantal executies in China is nog steeds geheim, maar waarnemers schatten het op 8000 per jaar. Amnesty International telde 3.400 uitgevoerde doodstraffen in 2004 (China) - ongeveer 90 procent van alle terechtstellingen wereldwijd. Het werkelijke aantal ligt wellicht hoger. We komen samen nog wel eens met de taxi langs het Workers Stadium en je kunt hier kaartjes kopen om executies bij te wonen. Een bizar idee.

Tatoeages.
Een Chinese collega van ons heeft een tatoeage op zijn schouder van zijn voormalige vriendin. Hij vertelde dat hij door zijn moeder 3 maanden lang werd doodgezwegen. Het lichaam wordt gezien als iets waar je trots op moet zijn; dat je hetzelfde bloed hebt en uit hetzelfde hout gesneden bent als je vader en je moeder. Een tatoeage is hierdoor onmogelijk en onacceptabel. Je hoort respect te tonen voor je lichaam en je familie.

Het kluisje van de Chinezen.
Elke werknemer van het hotel heeft zijn eigen kluisje in de grote paskamer. Dit kluisje fungeert als een huisje. Het kluisje wordt efficiënt en doelmatig ingericht en men kan er alles vinden. Complete garderobes gaan erin en iedereen hangt aan de binnenkant van het kluisje een zakjessysteem van Mickey Mouse of Winey de Poeh voor de borstel, crèmepjes en prullaria. En geen onderscheid tussen de man en de vrouw. Volwassen mensen willen jong van geest blijven en zijn gek van Disney. Tassen, kopjes, alles wordt hier verkocht van Disney. En ook dit komt in het kluisje terecht voor een gezellig geheel.

De lente komt eraan in Beijing. Vandaag was het 23 graden. Alles is volop aan het bloeien. Naast het werk genieten we genoeg van de dingen om ons heen. We hebben het goed naar ons zin en Beijing is een enorm uitdagende stad voor ons. Vandaag hadden we samen een dag vrij en zijn we naar Steak & Eggs gegaan voor een lekker ordinair Amerikaans ontbijt om de hoek. Hierna gingen we een shoppingmall bekijken voor Maike en voor Bas zijn horloge. Je loopt door de kleine straatjes (waar de Chinezen je aankijken alsof men voor het eerst een blanke ziet) richting het Ri Tan Park waar mensen aan Tai Chi doen en gezellig aan het watertje zitten bij de rotsen in het zonnetje..

De foto’s zullen nu volgen lieve mensen!
Erg bedankt voor alle leuke reacties en mailtjes!
En hoe gaat het met iedereen in Nederland?

Liefs Bas en Maik

• 03 April 2006 - 11:00

Gery:

Hey bas en maike,
    mooi om te horen dat het allemaal zo goed gaat daar in china. De verhalen zijn leuk om te lezen. Het eten hoort goed zeker de peking eend....

Heerlijk dat jullie ook tijd over hebben om leuke dingen met elkaar en anderen te gaan doen en echt genieten van de omgeving.

Groeten uit SA
    Gery

• 03 April 2006 - 11:17

Marieke:

Hallo,
    Ik heb zowaar eens tijd om een berichtje te plaatsen, maar ik lees altijd wel jullie website hoor!
    Wat maken jullie allemaal leuke dingen mee!!! Blijf vooral lekker rondreizen!
    Als ik de lotto win, kom ik langs ;).
    Ik zit nu op school, bij leraren op een kamer, aan mijn stageopdracht te werken. Ik werk weer veel te snel, weet niet wat ik de rest van de dag kan doen. Maar zo heb ik mooi tijd om hier ff een berichtje te plaatsen.
    Verder weinig nieuws.
    Maike, ik mail je nog wel met alle ins en outs.
    Veel plezier!!!!

Groetjes Marieke

• 03 April 2006 - 11:23

Evelien:

He Maik en Bas!
    Oeeeh, die manicure en pedicure klinkt lekker! Als het zo goedkoop is, kan je dat lekker vaak doen!
    Mooie foto's trouwens weer! Hier wordt het weer alweer wat minder.Van de week was het 15 graden, maar nu moeten we het straks toch weer met onder de 10 graden doen. Jammer. Wel fijn dat het bij jullie lekker weer is!
    Veel plezier met alles wat jullie nog gaan doen deze week! En werkse natuurlijk!
    Dikke Kus, Eefie

• 03 April 2006 - 14:29

Rutger:

hee jongens bedankt dat jullie de peking eend op de foto gezet hebben, maar ik had toch gevraagd of je een levende wouden vast leggen, ik heb al even gebelt met het WNF dat jullie kansloze eendjes opeten er word een onderzoek ingesteld!!

Ps. lagen al die lege bierflessen er al voor jullie bezoek of zijn dat de restanten van jullie bezoekje.

veel plezier nog en maak nog wat van die mooie tochten, zie ik ook nog wat van het land.

Groetjes Rutger

• 03 April 2006 - 15:11

TIES:

Hoi Hoi,

Blij te lezen dat het zo goed gaat met jullie. Leuke foto's ook!

groet Ties.

• 03 April 2006 - 15:21

Aleid En Natas:

eyyyyyy,

leuke site we hebben het ff doorgelezen ziet er leuk uit en het lijkt erop dat jullie het naar je zin hebben.
    hardstikke mooi!!

Dikke Kus Aleid en Natas

• 03 April 2006 - 15:27

Suus:

Heey lieve maikie!
    Wat een spannende verhalen weer!
    Ik heb nu ook skype!!! Heb je toegevoegd! We moeten ff binnenkort over de mail een telefoon skype date maken!!!
    xsuus

• 03 April 2006 - 15:38

Emsje:

hej maik ik stuur je nog wel een mailtje maar wou even reageren!Voordat er commentaar komt haha;-)!leuk om al die verhalen te horen!Maar ik ga je mailen want anders word lang verhaal zit niemand op te wachten haha!meisje veel plezier! miss u

• 03 April 2006 - 19:24

Tessie TM:

Hey schatjepetatje!
    Wat een verhalen weer! volgens mij vermaken jullie je wel! ben je eigenlijk ook nog aan het werk?? haha! hier gaat ook alles prima, geniet nog steeds op en top! tot ´snel´! hele dikke kuss en beleef nog maar veel meer avonturen!

• 03 April 2006 - 19:30

Mr.Miyagi:

Gave foto's

• 04 April 2006 - 10:14

Tam:

heey maikie en bas, echt geweldige verhalen zeg, je vervelen doe je iig zeker niet ofwel?? kan me er alleen maar een voorstelling bij maken dus ga nu snel ff de foto's bekijken! kus tam

• 04 April 2006 - 16:35

Margriet Dijk:

Hallo Bas en Maike. het ziet er geweldig uit! Leuk om van alles in de omgeving te zien. Super!
    Groetjes van ons uit Winschoten

• 05 April 2006 - 10:02

Pappa En Mamma:

hallo lieve maike en bas!
    alles goed met jullie in beijing? hoe bevalt het, chief butler te zijn maike, leuk zeker met allemaal van die chinezen onder je?! we zagen op het journaal dat het mooi weer begint te worden in beijing, geniet er lekker van op jullie vrije dagen.

het is hier heerlijk warm en een goed hotel, zondag weer naar huis en aan het werk.
    we hadden bas zijn voicemail ingesproken, maar dat is zeker niet goed doorgekomen, dus bij deze nog even een berichtje van onze kant. laat even horen hoe het met jullie gaat oke?!
    lieve groeten, pappa en mamma!!

• 09 April 2006 - 15:39

Nico En Tirza:

Hoi Bas en Maike,
    Wauw, de foto\'s en de verhalen zijn echt super! Zo te zien en te lezen vermaken jullie je prima!!!
    (Werken jullie ook nog? Haha...)

Nog heel erg veel plezier gewenst.

Nico en Tirza.

• 11 April 2006 - 18:14

John En Lydia:

Hoi Maike en Bas, leuk om julli verhalen te lezen en de prachtige fot's te zien!Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben in Beiing.Heerlijk dat het mooie weer er aankomt!Dat is ook te zien aan de prachtige boom op de foto.
    Véél succes met jullie werk liefs John en Lydia

• 14 April 2006 - 18:37

Jenny Kok:

Dag lieverds,mooi te horen dat alles goed met jullie gaat.Wat een mooie site hebben jullie. We blijven zo mooi op de hoogte van van het wel en we in China.
    Lieve groetjes je tante.

• 17 April 2006 - 14:20

Sandra:

Hoi Hoi! Ik zag net op het nieuws dat er hele erge zandstormen zijn in Peking! Hebben jullie al zo'n mooie mondkapje aangeschaft? Ben benieuwd! Liefs Sandra

• 19 April 2006 - 10:20

Ido En Mimi:

Leuk om jullie site te bezoeken,zo te horen en te zien hebben jullie het prima naar je zin.Fijn dat het goed gaat met de stage.Een fijne tijd in het prachtige China samen en tot horens.

lieve groeten Ido en Mimi

• 19 April 2006 - 18:41

Jojanneke:

WHAAAAA; hoe doe je dat helemaal naar CHINA en dan toch op het acht uur journaal te voorschijn komen!!!!!! toch best raar, net zo raar als australisch vlees in een amerikaans restaurant, in principe... . Het is opgenomen! Dikke kus Jojanneke

• 21 April 2006 - 17:52

Mr.Miyagi:

In principe heb je gelijk. (beetje late reactie, maar ik zag het 8 uur journaal van woensdag pas op vrijdag.)