Zandstorm, thee en de Chinese cultuur - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu Zandstorm, thee en de Chinese cultuur - Reisverslag uit Beijing, China van basenmaikeinchina - WaarBenJij.nu

Zandstorm, thee en de Chinese cultuur

Door: Bas en Maike

12 Maart 2006 | China, Beijing

Dag Iedereen!

Gistermiddag kregen we grote sneeuwvlokken waarbij het kwik daalde tot min 3. Daarna begon de zon te schijnen en kon je bijna met je zomerjas naar buiten.’s Avonds kregen we te maken met een koude gure wind en dit ging over tot een zandstorm; de wolken werden gelig van kleur en de mensen en auto’s werden gezandstraald. Alles werd stoffig in deze grote stad.

Onze eerste 10 dagen hebben we nu mogen ervaren. Deze waren erg indrukwekkend. Je leert de Chinese cultuur beter te begrijpen en we beginnen onze richtingsgevoel te krijgen in Beijing. Dit door alle taxiritjes naar verschillende mooie plekjes voor ongeveer 1,5 Euro per ritje.
Deze aankomende 10 maanden kunnen ruimschoots ingevuld worden door al het moois wat Beijing en China ons biedt.

Door ons werk in de twee verschillende hotels kom je in aanraking met Chinezen van bijvoorbeeld onze generatie waarmee je leuk kan praten; Chinezen van ongeveer 26 jaar oud zijn geacht te trouwen omdat dit het plaatje is die de ouders voor hun zien; eerst trouwen en dan 1 kind. Ook al zijn deze Chinezen veel meer verwesterd en zijn ze niet meer zo van de traditionele dingen, ze hebben zich aan te passen aan de ouders. En het liefst een jongetje want deze zal zorgen voor de kost voor het hele gezin. Als echtpaar mag je 1 kind ter wereld brengen.Vanwege deze gezinsplanningwet telt China nog steeds het laagste vruchtbaarheidscijfer uit de Chinese geschiedenis. Deze campagne zijn ze begonnen omdat China nu zo’n 1,3 miljard inwoners telt..In boeken lazen we deze verhalen, maar het werkt dus nog echt zo op deze manier.
Als kind noemen Chinezen hun ouders ‘oom’ en ‘tante’ en als ze getrouwd zijn dan wordt het ‘papa’ en ‘mama’. Als de vrouw getrouwd is dan mag zij haar man nooit bij de voornaam aanspreken maar alleen met ‘husband’.

Het is een feit. Chinezen spugen, rochelen, slurpen en gaan naar het toilet of naar een gat in de grond met de deuren open, geen probleem! Ze kennen geen schaamte over hun naakte lichaam. Als je naar je kluisje in het hotel moet om even iets op te halen, verbaas je dan niet dat ze naakt tegen je aan komen staan of gesprekken met je gaan voeren. Het hoort erbij. Praat met het beste Chinees wat je aankan en pas je aan. De vrouwen en mannen zijn overigens gescheiden van mekaar.

Chinezen zijn dol op thee. Waarom? In Europa zijn we meer gericht om de buitenkant te verzorgen door middel van kleding en crèmpjes.Chinezen vinden hun huid erg belangrijk en zijn van mening dat dit van binnenuit komt. Juist, door thee te drinken. Thee met rozenblaadjes vinden de vrouwen geweldig want die zouden er knapper van worden. Ze drinken alle soorten zowel warm als koud. Mensen die achter de schermen werken in het hotel, hebben hun eigen glazenpotje met dekseltje. Dit is echt geweldig. De oude dametjes hebben hun eigen zakje gebreid van wol waar dit glazen potje in past, MET hengseltje, en vullen dit potje met theeblaadjes en heet water.

Beijing is een stad dat erg aan het groeien is.Ook op het gebied van de hotellerie. De mooiste hotels komen eraan. Ook in verband met de Olympische Spelen in 2008. Het is best wel spannend om te zien wat voor een impact dit zal gaan hebben op de al bestaande hotels. De nieuwe hotels zullen de beste mensen wegplukken uit de hotels die we nu kennen. Er heerst nu al een min of meer gezonde concurrentie maar dit zal nog veel slimmer gaan worden. En wat gebeurd er met de bezetting van de hotels NA de Spelen? Wel interessant.

Tot nu toe zijn we uit geweest in erg leuke kroegjes en hebben we ook mensen van onze school gezien die hier al langer zitten. Je hebt hier erg mooie shoppingmalls waar je als vrouw voor bezwijkt, werkelijk waar…(Femina vriendinnen, hoeveel groen/blauwe dingetjes willen jullie hebben en mam, wat voor een sjaaltje vind je mooi?Haha) Aan het eten en de geuren zijn we al gewend en Chinees eten is heerlijk hier. De Chinese stokjes werken prima!
De lente komt eraan en dan wordt het steeds mooier in Beijing om culturele dingen te gaan bekijken.

Wij wilden jullie heel erg bedanken voor alle leuke en lieve reacties via de mail of via deze site! Vooral zo doorgaan hoor! Het is erg leuk om van jullie wat te horen daar vanuit Nederland!!

Liefs Bas en Maike

P.S. De leuke foto's komen eraan!

• 12 Maart 2006 - 16:03

Th@cH:

Grappig om die apartigheden te lezen. Over dat spugen was laatst trouwens nog een stuk op internet te lezen. Maar dat is dus waar. Naja ieder zijn eigen gewoontes.

Groet'n uit het door kou geteisterde Kampen!

• 12 Maart 2006 - 16:27

Tessiepessie:

Hey femina schatje en bas! wat een mooi verhaal weer! ik krijg zo echt een kijk op waar jullie zitten. het klinkt allemaal erg niet europees... zal wel ff wennen zijn! geniet zoveel jullie kunnen en succes met het werk. hele dikke kuss vanuit het steeds warmer wordende Barca!

• 12 Maart 2006 - 16:33

Geraldus/Gerie:

Hey,

Blijft leuk om deze dingen te lezen, vooral omdat het allemaal wel inboeken staat maar nog leuker is om te horen vanuit jullie eigen ervaring.
    Jullie zullen ook nog wel volop aan het aanpassen zijn haha.
    misschien bestaat de optie om de stage te rekken tot aan de spelen, dat zou ook heel gaaf zijn.
    Verder jammer dat we niet in NLD zitten line up voor pinkpop zag er zeer interesant uit hihi.

Groeten uit het warme SA

• 12 Maart 2006 - 16:49

Moos:

laat maar komen al die blauw/groene dingetjes! hihi.. het klinkt allemaal erg indrukwekkend! ik kijk uit naar de foto's!

dikke kus uit het koude new york!

• 12 Maart 2006 - 16:58

HJK En Cynth:

Hey luitjes,

Wat fijn dat jullie het daar zo naar jullie zin hebben. natuurlijk ontvangen we ook de berichten uit het thuisfront. We lezen steeds met plezier jullie berichten , wat grappig die cultuur. je verwacht het niet........ zeg maar!!!! Maarr geniet lekker van de aankomende lente voorlopig is het hier nog koud!! BRRRRRRR
    Tot horens en typs!

greetz uit kampen

• 13 Maart 2006 - 10:05

Emsie!:

Wat heb je dr leuk infotainment verhaaltje van gemaakt! echt goed dat je je zo in een andere wereld kan aanpassen en je zo goed staande houd!Geniet van alle indrukken! liefs emsje

• 13 Maart 2006 - 18:03

De Kok:

Hoi B & M

Leuk te lezen dat het goed gaat daar! Blij ook te lezen dat sommige dingen dus kennelijk normaal zijn. Ik vroeg me al af waarom ik laatst een groepje naakte chinanezen in Deventer tegen kwam. Maar dat is nu duidelijk.... Ik ben erg benieuwd naar de eerste foto's.. Succes, groet Ties.

• 14 Maart 2006 - 13:45

Suus:

Heey topper(s) hihi
    Klinkt weer is geweldig. Hoe vind(en) je/jullie je stage tot nu toe? De blauw-groene dingen zijn allemaal zeer welkom! heb je ook al een potje voor je thee aangeschaft haha, ik zie je daar al zitten! Fijn dat je superstokjes bevallen, slapen onze hoofden lekker ;)
    Kus

• 14 Maart 2006 - 19:55

Ellen:

Hoi Maike en Bas! Zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin! Heel informatief om zo van jullie wat over china te horen, leuk! Hoe gaat het met het werk? Hebben jullie leuke collegas? Ik heb het ook ontzettend naar mn zin hier in peru. Heerlijk weer, de zon knalt echt op je huid, dus het is oppassen geblazen met verbranden...Er zijn allemaal leuke mensen hier, veel nederlanders ook. Denk je dat je eindelijk uit nederland weg bent...kom je ze hier alsnog tegen, haha.

Groetjes Ellen

• 15 Maart 2006 - 11:25

Robert-Jan (je Broertje):

Klinkt wel genieten daarzo. Als de hotellerie niets wordt, kun je (jullie) altijd nog schrijf(st)er worden...
    Het aller beste en denk aan mn horloge...;) grt rj

• 15 Maart 2006 - 19:27

Rob Dijk:

Hej bas en maike, geweldig, dat jullie het leuk hebben daar! Helemaal omdat het 'zo ver weg is' En een hele andere cultuur.... Het is ook heel leuk dat jullie zoveel dingen zien daar, IK BEN JALOERS..... ik wil daar ook wel heen......:P maarja mijn tijd komt nog wel:D

Veel plezier daar en vermaak jullie!!!

Groeten van ons allen uit Winschoten

• 15 Maart 2006 - 22:14

Wilco:

Hé Bas. Je hebt noh 9,5 maand om uit te zoeken of ze daar ook echt korfbal spelen. Fijn dat jullie het naar de zin hebben. Iets om nooit te vergeten.

• 17 Maart 2006 - 20:59

Wilco Van M.:

Leuke schoonmaakster Bas. Maaike behoeft niet bang te zijn dat ze straks alleen naar huis moet.